جمعه 31 فروردین ماه 1403
   

                

Module Border Module Border
  شرح خبر 
1397/01/20

آغاز کاشت پنبه در مزارع شهرستان نایین


کاشت پنبه که در گویش محلی نایینی "ویش کاری" نیز گفته می شود بصورت دستی و در اول فصل بهار انجام می شود . در ابتدا ...

به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان نایین، کاشت پنبه که در گویش محلی نایینی "ویش کاری" نیز گفته می شود بصورت دستی و در اول فصل بهار انجام می شود . در ابتدا زمین که از قبل شخم زده شده در اواخر اسفند ماه کاملا تسطیح و در ایام تعطیلات عید نوروز آبیاری می شود.زمین 5-4 روز بعد اصطلاحا" گاورو شده و خاک به کفش نمی چسبد  در این حال تعدادی از مردان که هر کدام دو چوب بلند ونوک تیز به نام "میکاره" در دست دارند با کوبیدن چوب در خاک سوراخهایی را در زمین مرطوب ایجاد می کنند و بلافاصله زنان و فرزندان بذر پنبه را که 24 ساعت قبل از کشت در آب خیسانده و با کمک خاکستر پرزگیری یا دلینته شده و با بذور نم شده دیگر از قبیل گوجه محلی ،گلرنگ ،ذرت علوفه ای،چغندر،شلغم و ... مخلوط شده اند را در داخل سوراخهای ایجاد شده می ریزند.به این شیوه کشت اصطلاحا"هیرم کاری یا نم کاری گفته می شود.

    بذر پنبه در هنگام جوانه زنی و بیرون آمدن بوته از خاک به سله بندی خاک بسیار حساس بوده  و در صورت بارش باران بهاری و مسدود شدن سوراخها ،کشاورزان مجبور به دوباره کاری می شوند.

    پس از پایان عملیات کاشت ، زمین مذکور که فقط یک آب خورده و کاشت در آن انجام شده تا از آب افتادن اراضی گندم و به دلیل محدودیت در منابع آبی موجود نمی تواند آبیاری شود لذا گیاهان موجود در زمین پس از طی تنش رطوبتی حدود 75-60 روز آب دوم خود را دریافت نموده وبعد از آن بصورت مرتب هر 15 روز یکبار آبیاری می شوند. 

    این شیوه کشت که خود متاثر از محدودیت در کیفیت و کمیت منابع آبی و شرایط اقلیمی منطقه می باشد و خود حاکی از نوع مقابله انسان با طبیعت به منظور استفاده بهینه از منابع آبی و خاکی موجود برای تولید چند محصول در طول یکسال برای تغذیه انسان و دام از قدیم الایام توسط کشاورزان به کار گرفته شده است.

    شایان ذکر است محصولات موجود در زمین در طول یکسال بصورت نوبه ای و با دست از زمین خارج و به مصرف انسان و دام میرسند به عنوان مثال با آغاز گلدهی پنبه ، بوته های گلرنگ که دانه های آن خمیری شده اند و بر روی بوته های پنبه سایه می اندازند با دست از زمین کشیده شده و به تعلیف دامهای شیرده میرسند.

   پیش بینی می شود در سال زراعی جاری کاشت پنبه با استفاده از ارقام محلی سازگار با شرایط آب و هوایی نایین در سطح 50هکتار توسط کشاورزان در مرکز شهرستان انجام که با متوسط دو تن تولید در هکتار در حدود یکصد تن پنبه تولید شود.

 

استفاده از اين خبر بدون ذكر منبع ممنوع است
نظرات شما
افزودن نظر شما
ارسال نظر
بازگشت
Module Border Module Border
ورود |عضويت
  نظرسنجي
نظر شما در مورد پرتال مدیریت جهاد کشاورزی چیست؟

 

تعداد جوابها : 511

عالی : 71%
خوب : 8%
متوسط : 2%
ضعیف : 20%

  ارسال  
  كاربران درحال بازدید از پرتال
كاربران فعال بازديد كنندگان فعال :
Visitors بازديد ها: 44
Members اعضاء: 0
مجموع كاربران مجموع: 44

بازديد ها بازديد ها :  
Visitors بازديد هاي كل: 2359038
Visitors بازديد هاي امروز: 702
Visitors بازديد هاي ديروز: 620
Copyright (c) 1403/01/31 مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان نائین
پرتال سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان
Ariana Informatics Group - گروه داده ورزي آريانا